Oasis 2011

Galerie Eric Devlin  (Montreal, Quebec)

 

Catalogue Forward
Susan G. Scott’s Oasis depicts a landscape whose beauty seems aware of its own transience. The painting shifts attention away from its figures, allowing them to be subsumed in a highly abstracted and gestural landscape. Scott captures the ever-present sense of shifting time and space that the uneven light and evasive natural forms of moving trees, water, and undergrowth can evoke.

The landscapes of Oasis are not, like the landscapes painted by early American painters, timeless and untouchable, but rather, something unbearably delicate which we move through, like the ghosts of our own past—like children at play, unaware of our serious futures, yet filled with a prescient sense of imminence.

Christine Unger, 2011

 

Avant-propos
La série Oasis de Susan G. Scott montre un paysage dont la beauté semble consciente de son propre caractère éphémère. Ces peintures détournent notre attention des figures, ce qui permet à ces dernières d’être subsumées dans un paysage aux formes libres et gestuelles.  Scott capte la sensation, toujours présente, d’un temps et d’un espace mobiles, qu’évoquent la lumière changeante et l’aspect fugace des arbres, de l’eau et du sous-bois.

Les paysages d’Oasis ne sont pas, comme ceux réalisés par les peintres américains d’autrefois, éternels et intouchables. Ils ont plutôt quelque chose d’insupportablement délicat, que nous traversons comme si nous étions les fantômes de notre propre passé : des enfants en train de jouer, inconscients du sérieux de l’avenir qui les attend, mais pleins d’un pressentiment d’imminence.

Christine Unger, 2011 Traduction : Colette Tougas

Download Catalogue >

Oasis

co-publication of Galerie Eric Devlin and Drabinsky Gallery in Toronto Ontario

catalogue essay by Marcel Fournier

“Susan G. Scott : Ou la peinture comme récit”

“Susan G. Scott: Or painting as narrative”